Az új magyar diaszpóra intézményesülése – Hétvégi magyar iskolák az Egyesült Királyságban

Papp Z. Attila, Kovács Eszter, Kováts András

Absztrakt


-

Teljes szöveg:

PDF

Irodalomjegyzék


Archer, Louis – Francis, Becky: Challenging Classes. Exploring the Role of Social Class within the Identities and Achievement of British Chinese Pupils. Sociology, Vol 40, 2006. 2949.

Conteh, Jean – Brock, Avril: ‘Safe spaces’? Sites of bilingualism for young learners in home, school and community. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 2010. URL: http://dx.doi.org/10.1080/13670050.2010.486850

Fejős Zoltán: Az anyanyelvi oktatástól az etnikus kultúra átörökösítéséig (Magyar iskolaügy Amerikában 1890 és 1940 között). In: Juhász Gyula (szerk.): Magyarságkutatás, 1990-1991. Budapest: A Magyarságkutató Intézet Évkönyve, 1991.

Gamlen, Alan: Diaspora Engagement Policies: What Are They, and What Kinds of States Use Them? University of Oxford: Centre on Migration, Policy and Society, Working Paper No.32. 2006.

Gardosi, Rita: Teaching Hungarian as Heritage Language in North America. In: Trifonas, Pericles Peter – Aravossitas, Themistoklis (eds.): Handbook of Research and Practice in Heritage Language Education. Cham: Springer International Publishing AG, 2018.

Hall, Kathy A. et al.: This is Our School’: provision, purpose and pedagogy of supplementary schooling in Leeds and Oslo. British Educational Research Journal, Vol. 28. No. 3., 2002. 399418. DOI: 10.1080/0141192022013746 7

Katona Luca: Magyar iskolák Britanniában. HUNLAP – londoni magyar fiatalok lapja. VI. évf. 1. Évszám nélkül. 1316.

Kovács, Eszter: Direct and indirect political remittances of the transnational engagement of Hungarian kin-minorities and diaspora communities, Journal of Ethnic and Migration Studies, 2019. DOI: 10.1080/1369183X.2018.1554315.

Kováts, András – Papp, Attila Z.: Patterns of success Amongst Hungarians Living in UK. Review of Sociology, 26(4), 2016. 95–123.

KSH: Mikrocenzus 2016, No. 10. Nemzetközi vándorlás. Budapest: KSH, 2018.

Magyar diaszpórapolitika. Stratégiai irányok. Budapest: Miniszterelnökség, Nemzetpolitikai Államtitkárság, 2016. https://bgazrt.hu/wp-content/uploads/2019/03/03-magyar_diaszporapolitika-stratégiai-irányok.pdf.

Maylor et al.: Impact Of Supplementary Schools On Pupils’ Attainment: An Investigation Into What Factors Contribute To Educational Improvments. London Metropolitan University, 2010.

Mirza, Safia H. – Reay, Diane: Spaces and Places of Black Educational Desire: Rethinking Black Supplementary Schools as a New Social Movement. Sociology, Vol. 34. No. 3., 2000. 521-544.

Mourshed, Mona – Chijoke, Chinezi – Barber, Michael: How the world’s most improved school systems keep getting better. McKinsey Company, 2019.

Németh Szilvia: Hétvégi magyar iskolák az USA-ban – 2008 (Interjú és dokumentumelemzés). In: Papp Z. Attila (szerk.): Beszédből világ. Elemzések, adatok amerikai magyarokról. Budapest: Magyar Külügyi Intézet, 2008. 264-297.

Palotai, Jenő  Szabó, Ágnes  Jarjabka, Ákos: The Identity Preserving Efforts of the Hungarian Diaspora in Australia Through the Example of the Hungarian Community School in Adelaide. Civil Szemle 14/3, 2017. 87103.

Palotai, Jenő – Wetzl, Viktor – Jarjabka, Ákos: Identity Preservation and Hungarian Language Education in Diaspora Communities. Hungarian Cultural Studies. e-Journal of the American Hungarian Educators Association, Volume 12, 2019. DOI: 10.5195/ahea.2019.353

Pávai Gyopár – Rakitai Réka: Anyanyelvünk megélése Manchesterben. Betekintés a Zsigmond Király Magyar Kulturális Klub és Iskola életébe. Anyanyelv-pedagógia, 2017. 1. 8088.

Ramalingam, Vidhya – Griffith, Phoebe: Saturday for Succes. How Supplementary Education Can Support Pupils from All Backrounds to Flourish. London: Institute for Public Policy Research, 2015.

Simon, Amanda: Supplementary Schools and Ethnic Minorities Communities. A Social Positioning Perspectives. London: Palgrave Macmillan, 2018.

Strand, Steve: Surveying the view of pupils attending supplementary schools in England. Educational Research, Vol. 49. No. 1., 2007. 119.

Szentkirályi Endre: Hungarians in Cleveland 19512011: Then and Now. Doktori (PhD) Értekezés. Debreceni Egyetem, BTK, 2013.

The Linguistic Minorities Project: Bilingualism and Mother Tongue Teaching in England. In: In. Craft, Maurice (ed.): Education and Cultural Pluralism. Oxon – New York: Routledge, 2017. 95116.

Tomlinson, Sally: Home, School, and Community. In. Craft, Maurice (ed.): Education and Cultural Pluralism. Oxon – New York: Routledge, 2017. 143160.

HONLAPOK

https://www.angliaikisokos.com/magyar-ovodak-es-iskolak-angliaban/

https://bgazrt.hu/wp-content/uploads/2019/11/mdt-ix-zaronyilatkozat_20191114.pdf.

https://maosz.org.uk/hetvegi-magyar-iskolak-orszagos-konferenciaja-2018/

https://maosz.org.uk/hetvegi-magyar-iskolak-ii-orszagos-oktatasi-konferenciaja-2019-2/

http://ampe.com.au.

http://amit-ny.org/index.html

https://www.supplementaryeducation.org.uk/about-nrcse/

https://maosz.org.uk

http://www.london.balassiintezet.hu/hu/oktatas/magyar-nyelvoktatas-nagy-britanniaban/

https://www.ons.gov.uk




DOI: http://dx.doi.org/10.17355/rkkpt.v27i3.279

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Korábbi lapszámaink elérhetők a Matarka vagy az OSzK Elektronikus Periodika Archívuma honlapján.

A REGIO (1990-2010) repertóriuma elérhető a Transindex Adatbankjából.

A 2019. évi számok megjelentetését az NKA Ismeretterjesztés és Környezetkultúra Kollégiuma támogatta. A kiadvány a Magyar Tudományos Akadémia támogatásával készült.